English Italian German Dutch Spanish French Finnish Swedish
Phone/fax:
+372 698 74 66

Vloeibare bulkterminals ontwerpen

Bestellen

EuroTankWorks voert een technisch ontwerp uit van olieterminals van alle categorieën, groepen en types.

Wij ontwerpen professioneel:

  • overdracht olieterminals en opslaginstallaties, gebouwd voor het overbrengen van producten van het ene transport naar het andere;
  • distributie vloeibare bulkterminals, ontvangst van producten per zee- en binnenvaart, per spoor of auto, met opeenvolgende verzending naar klanten;
  • olieterminals in pompfabrieken van hoofdproductpijpleidingen;

We werken projectdocumentatie en constructie ontwerpdocumenten uit voor de reconstructie van oliedepots, technische upgrades, re-apparatuur of uitbreiding.

Fundamentele structurele zones van de olieterminal

Vloeibaar bulkterminal ontwerp project beschrijft structurele basiszones die de meeste leveranciers van olieproducten vormen.

  1. Zone voor spoorwegactiviteiten, waar zich een technologisch complex bevindt voor de ontvangst (en in sommige gevallen verzending) van aardolieproducten die door het spoorwegvervoer worden geleverd. Het complex bestaat uit spoorlijnen, verhoogde structuur voor oliebehandeling, aanvullende apparatuur, instrumentatie- en automatiseringssysteem en controlepunt.
  2. Wateroperatiezone (voor vloeibare bulkterminals voor zee- en binnenwateren), met faciliteiten voor ontvangst / verzending van aardolieproducten geleverd door binnenschepen, tankers en ander watertransport. Het omvat aanlegplaatsen, laadarmen, pompgroepen, kustlijnbatterijen, aanvullende uitrusting, automatische uitrusting en controlepunt.
  3. Opslagzone voor aardolieproducten, waaronder een tankpark, pompgroepen, leidingwerk en aanaarden.
  4. Werkzone voor vrijgave van producten aan klanten. In de regel zijn leveranciers van olieproducten uitgerust met een tankwagenlaadcomplex en een afdeling voor het vullen van kleine pakketten. Tijdens het ontwerpen van de olieterminal zijn deze zones vaak uitgerust met kwaliteitscontrolelaboratoria en verpakkingsmagazijnen.
  5. Zone hulpvoorzieningen. Het omvat krachtcentrales, pakhuizen voor reparatiewerkplaatsen, ketelhuizen, sanitair en brandpreventie.
  6. Sewage facilities zone serves for cleaning water from oil-contaminated wastes.
  7. Administratieve en huishoudelijke zone bestaat uit personeelsgebouwen, brandweerhuizen, wachtposten, enz.

Olieterminal Bouwplaats vinden

Voorafgaand aan het ontwerpen van oliedepots, worden locaties voor hun toekomstige plaatsing gekozen om het projectontwerp van het brandstofdepot naar een bepaalde locatie te taggen. Het spreekt voor zich dat de site een gunstige positie moet hebben op het gebied van marketing en logistiek. Dit betekent dat rekening moet worden gehouden met de nabijheid van klanten, de concurrentieomgeving, de transportinfrastructuur van het gebied, de bereikbaarheid en andere factoren.

Het is belangrijk om het hele systeem van technische vereisten te overwegen om de best mogelijke locatie te kiezen en extra kosten (zowel investeringen als onderhoud) te vermijden.

De meest algemene voorbeelden van dergelijke vereisten zijn:

  • Controleer de omgeving van de site. Voor de projectlancering is het noodzakelijk om ervoor te zorgen dat er vereiste ruimte is tussen de sitegrenzen en de aangrenzende constructies.
  • Geologische en grondwateromstandigheden controleren. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de kosten van de funderingstechniek aanzienlijk te verlagen, vooral onder tanks, als de locatie zich op kelderrotsen bevindt die een druk tot 0,1 MPa kunnen verdragen. Integendeel, als de site moeras of moeras is, zullen drainagewerkzaamheden, dammen, enz. Serieuze investeringen vergen. Het moeras kan ondergronds zijn, dus het kan niet visueel worden gedetecteerd. En er zijn veel van dergelijke voorbeelden.
  • Hydrometeorologische omstandigheden controleren. We zien vaak dat investeerders, die geen ingenieurs van het brandstofdepotontwerp uitnodigen om de locatie te kiezen, later veel problemen ondervinden met brand en ecologische veiligheid. De locatie moet bijvoorbeeld windwaarts worden geplaatst ten opzichte van woonwijken en industriële faciliteiten, omdat petroleumdampen geen huishoudelijke of open vuurfaciliteiten mogen bereiken. Om verspreiding van brand tijdens het morsen van aardolie te voorkomen, moeten oliedepots langs de waterkant stroomafwaarts van woongebieden, gevaarlijke locaties, veerboten en ligplaatsen worden geplaatst.
  • Energiebeveiligingscontrole. Er moeten een elektrische stroombron en een watertoevoer op de locatie of in de buurt zijn om te voorzien in industriële en brandpreventiebehoeften. De site moet ook een handige goot hebben voor neerslag en rioolwater voor de veiligheid van aangrenzende nederzettingen. Het is ook een voordeel om winkels in de buurt te hebben.

Belangrijkste delen van het ontwerpproject van de olieterminal

Terminal voor vloeibare bulk ontwerpproject heeft een bijgevoegde hoofdlay-out die de locatie van de faciliteiten op de site toont. De hoofdlay-out is samengesteld met betrekking tot lokaal reliëf, geologische structuur of het gekozen gebied en klimatologische kenmerken. Tijdens ontwerpprojecten werken de classificatie van aardolieproducten samen met brandwerende omstandigheden, infrastructuur van de faciliteit en vele andere factoren. In dit stadium of project wordt het ontwerpen van topografische basis voornamelijk gebruikt, dat is een locatieplan met spoorlijnen, snelwegen en communicatie, externe watervoorziening en energievoorzieningssystemen. Het plattegrond bevat windpatronen en coördinatenroosters. Dit plan helpt het oliedepot te verbinden met alle transportroutes en netwerken van het grondgebied. Doodlopende sporen moeten met de juiste radius en hellingsgraad worden gemaakt en op de meest geschikte plaatsen met hoofdbanen worden verbonden.

Wanneer de netwerken zijn verbonden, bevinden structuren zich in de zeven zones. De operationele zone bevindt zich meestal dicht bij de ingang voor snelle toegang. Omdat de opslagzone als de gevaarlijkste wordt beschouwd, bevindt deze zich het verst en gescheiden met beperkte toegang. De zone met hulpfaciliteiten wordt ook als gevaarlijk beschouwd vanwege het gebruik van vuur, dus deze is ook gescheiden. De zone met rioolvoorzieningen moet in een matige opluchting worden geplaatst om extra neerslag en industrieel afvalwater in een olievat te dumpen. Pijpleidingen en technologische netwerken zijn gepland in de maximale nabijheid van voorzieningen. Voorzieningen in de zones voor vloeibare bulkterminals bevinden zich volgens kardinale en windrichting. Dit betekent dat gevaarlijke locaties (zoals ketelhuizen) opzij worden geplaatst, zodat de wind de vonken wegblaast van industriële zones, tankbatterijen en barrelstations.

Na de horizontale planning van het territorium bevinden voorzieningen zich op het plan. Ze krijgen coördinaten van een van de hoeken en hun afmetingen zijn gemarkeerd. Verticale planning van het oliedepotgebied moet aan de volgende vereisten voldoen:

  • Er moet een zwaartekrachtstroom worden verstrekt voor het laden van spoorwegwagons.
  • Pijpleidingen op het gebied van het brandstofdepot mogen geen bochten hebben.
  • Er moeten voorwaarden worden gesteld voor het goed zuigen van de pompgroep.

Wanneer de hoofdlay-out gereed is, begint het ontwerpen van het leidingsysteem van het brandstofdepot, dat later zal worden gebruikt als grond voor de hydraulische berekeningen van de pijpleiding.

De volgende fase van het ontwerpen van olieterminals is het technologische systeem uitwerken. Dit is een schema van een oliepijplijnnetwerk. Om dit schema samen te stellen, is het belangrijk om de bestelling en de hoeveelheid acceptatie- en leveringshandelingen te kennen, evenals de lijst met opgeslagen producten. De noodzaak van doorvoer van olieproducten tussen tanks binnen de olieterminal wordt ook in overweging genomen.

Vervolgens wordt het technologische schema opgenomen in de hoofdlay-out om het technologische plan te vormen. Op dit plan worden afzonderlijke uitlijningsbladen samengesteld, waar grondlijnen en pijplijnlocatie worden gemarkeerd. Pompgroepen en putten, grondhoogte en uitlijningspunten worden ook getoond in de platen. Uitlijningspunten worden ook gemarkeerd door benchmarks om de 100 meter en door palen om de kilometer. De berekende pijplijnpitch wordt gehandhaafd in de vooraf ingestelde parameter.

De platen vormen de basis voor de hoeveelheid grondwerkberekening, samen met de berekening van olieproductresiduen in de tank. Het is ook mogelijk om uit te zoeken of er zakken zijn die de doorgang van het olieproduct langs de pijpen blokkeren.

Brandveiligheid en ecologische bescherming spelen een belangrijke rol in het ontwerpproject voor olieterminals. Voor deze doeleinden worden klimatologische omstandigheden beschouwd, samen met de locatie van de terminal voor vloeibare bulkgoederen in relatie tot de nabijheid van de stad en waterbronnen. Afhankelijk van het windpatroon bevinden het woonkwartier en de productiefaciliteiten van de terminal voor vloeibare bulkgoed zich tegen de wind in om brandgevaar te voorkomen. Olieterminal ontwerpproject is gemaakt in overeenstemming met alle ecologische eisen. De uitstoot van verontreinigende stoffen wordt berekend op basis van de hoeveelheid en het type opgeslagen olieproducten, evenals andere factoren. Op basis van deze gegevens worden vergunningen verkregen met betrekking tot de emissiestatus.