English Russian Italian German Dutch Spanish French Finnish Swedish
Phone/fax:
+372 698 74 66

Verticale locatie bovengrondse opslagtanks gebouwd

Bestellen

Bovengrondse opslagtanks (BO) zijn bedoeld voor het laden, opslaan en distribueren van vloeibare producten.

Doorgaans worden grote opslagtanks verticaal gemaakt en ontworpen om allerlei vloeibare producten en grondstoffen (inclusief gevaarlijke) in alle industrieën en de landbouw op te slaan.

Wij nodigen u uit om vertrouwd te raken met de technische kenmerken van dergelijke tanks en hun verschillende belangrijke functies.

U kunt zelf een BO-tank met geschikte capaciteit kiezen uit onze standaardontwerpen, of ons een individueel ontwerp bestellen.

 


De productie van een tank gebeurt in 4 fasen

Technische ontwerpplanning

uitwerking van fabricagetekeningen en gedetailleerde grafische tekeningen van metalen skelet;

Fabricage van de metalen kaders in de werkplaats

of plaat-voor-plaat of wikkelmethode wordt gebruikt;

Levering van metalen tankstructuren op de bouwplaats

hetzij per voertuig of per spoor;

Tank installatie

het uitvoeren van corrosiewerende procedures en thermische isolatie.

TYPISCHE BO-TANKS MATEN EN KENMERKEN:

Type en laadvermogen van de tank,

Diameter,
m

Hoogte,
m

Wand Nettogewicht, t Onderste nettogewicht, t Netto dakgewicht, t Andere structuren ’Nettogewicht, t Kader en verpakking Netto gewicht, t Totaal tank nettogewicht, t
Verticale stalen tank 100 m3 4,73 6,0 3,60 0,76 0,87 2,14 2,10 9,47
Verticale stalen tank 200 m3 6,63 6,0 50,3 1,47 1,69 2,47 2,10 12,77
Verticale stalen tank 300 m3 7,58 7,5 7,18 1,95 2,34 2,84 2,30 16,61
Verticale stalen tank 400 m3 8,53 7,5 8,04 2,40 2,66 3,60 2,30 19,01
Verticale stalen tank 500 m3 8,45 9,3 11,75 3,48 5,05 3,76 2,30 26,34
Verticale stalen tank 700 m3 10,43 9,0 11,75 3,58 5,08 5,55 3,20 29,16
Verticale stalen tank 1000 m3 10,43 12,0 16,51 3,47 5,01 5,86 3,80 34,67
Verticale stalen tank 2000 m3 15,18 12,0 25,08 8,46 13,84 6,16 5,20 58,74
Verticale stalen tank 3000 m3 18,98 12,0 38,60 13,43 22,80 7,38 5,70 87,91
Verticale stalen tank 5000 m3 20,92 15,0 64,42 17,73 26,20 8,42 10,80 127,57
  22,8 12,0 54,10 18,98 33,95 8,61 7,80 23,43
Verticale stalen tank 10000 m3 28,5 17,9 86,72 42,15 78,61 12,82 14,00 234,30
  34,2 12,0 120,92 30,90 54,65 12,28 21,48 240,23
Verticale stalen tank 20000 m3 39,9 17,9 225,14 57,41 106,05 16,78 27,37 432,74
Verticale stalen tank 30000 m3 45,6 18,0 284,25 91,42 145,47 30,16 44,10 595,40
Verticale stalen tank 50000 m3 60,7 18,0 431,91 154,23 325,05 16,09 67,00 994,29

SOORTEN VERTICALE BOVENGRONDSE OPSLAGTANKS:

De keuze van het BO-opslagtanktype hangt af van het opgeslagen product, specifieke kenmerken van de technologische cyclus van de onderneming en de kenmerken van de installatieplaats.

Er zijn 4 basistypen verticale stalen tanks:

  • Verticale stalen tanks met vast dak zonder ponton;
  • Verticale stalen vaste daktank met een ponton;
  • Verticale olietank met drijvend dak;
  • Tanks met beschermende muur.

Verticale opslagtank met vast dak zonder ponton.

Deze tanks zijn bedoeld voor het opslaan van producten met een relatief lage vluchtigheid (verzadigde dampdruk niet meer dan 26,6 kPa) en een verbrandingspunt van meer dan 61 ° С. Zulke tanks worden vaak gebruikt voor het opslaan van stookolie, dieselbrandstof, kerosineolie van het nutstype, bitumen, flux, oliën (inclusief voedseloliën) en water (brandbestrijdingstank en watervoorraadtanks). Verticale stalen tanks met vast dak zonder ponton kunnen worden toegepast bij het opslaan van meer vluchtige en ontvlambare producten (verzadigde dampdruk tot 93,3 kPa). In deze gevallen zijn de tanks uitgerust met gasleidingen en het apparaat voor het terugwinnen van het licht.

Verticale opslagtank met vast dak en ponton.

Deze grote opslagtanks zijn bedoeld voor het opslaan van producten met een verzadigde dampdruk die binnen de limieten tussen 26,6 en 93,3 kPa wordt gehouden. Dergelijke tanks worden meestal gebruikt voor het opslaan van olie, benzine, kerosine-oliën, vliegtuigbrandstof. Een ponton is een stijve gasdichte drijvende schijfvormige afdekking, zodanig in het tanklichaam op het productoppervlak gestoken dat niet minder dan 90% van het oppervlak wordt bedekt. De ringvormige speling tussen het ponton en de tankwand is afgesloten met een speciale randafdichting. Het ponton zou de verzadigingssnelheid van de stoom- en gaszone verlagen met de dampen van het opgeslagen product. Ponton is ook bekend als intern drijvend dak.

Verticale opslagtank met drijvend dak.

Deze versie van tank impliceert het gebruik van dak dat op het oppervlak van het opgeslagen product in volledig contact drijft. De drijfbaarheid van het dak wordt bereikt door het aanbrengen van lekvrije framebakken of emmers. In een lege tank wordt het dak op speciale draagconstructies geplaatst, onderaan geïnstalleerd. Rotatie wordt vermeden, omdat de geleidekolommen worden gebruikt. Het nadeel van het drijvende dak is te zien in de mogelijkheid van neerslag van het opgeslagen product. Er zijn bepaalde gevallen waarin de randafdichting van het dak ook aan de tankwand kan bevriezen. Voordelen van dit constructieschema zijn vooral de vermindering van het productverlies door verdamping.

Opslagtank met beschermende muur.

Diese Tanks werden an Produktionsstandorten eingesetzt, an denen Bunde eines Tanklagers nicht installiert werden können. Solche Tanks befinden sich auch in der Nähe von Wasserbecken und in städtischen Gebieten, um die Umwelt und den Schutz der Menschen zu gewährleisten. Die Schutzwand ist installiert, um das Ausgießen des Produkts und das Entsiegeln des Tanks zu vermeiden.

Fabricagemethoden voor verticale opslagtanks:

Er zijn twee basismethoden voor het vervaardigen van verticale stalen tanks:

1. Opwikkelmethode:

Deze methode houdt in dat tankwand, bodem en dak naar de bouwplaats worden gebracht in de vorm van opgerolde strookpanelen, bedoeld voor lassen. De voordelen van deze methode zijn te zien in:

  • de tankinstallatieperiode 3-4 keer korter maken als gevolg van het verminderen van het volume lasprocedures op de bouwplaats met gemiddeld ongeveer 80%;
  • het leveren van hoogwaardige lasverbindingen door het gebruik van automatisch dubbelzijdig lassen in de werkplaats.

Strokenpanelen worden geproduceerd van staalplaten met een modulaire afmeting van 1500 x 6000 mm. Panelen worden automatisch gelast op een speciale wikkelmachine.

2. Plaat-voor-plaat methode:

Deze methode houdt in dat de wandplaten met een maximale grootte van 2500 × 10000 mm en de bodemplaten in de werkplaats worden voorbereid, ze worden gerold tot de radius, bepaald door het ontwerpproject. Vervolgens worden de plaatelementen op een speciale manier verpakt om op transport te worden voorbereid. Wand- en bodemmontage (lassen) wordt uitgevoerd op de bouwplaats.

Verticale stalen opslagtanks kunnen worden vervaardigd van zacht staal, laaggelegeerd of roestvrij staal.

Bouwelementen van een grote opslagtank

Tankbodem

Verticale bovengrondse opslagtankbodems zijn gemaakt van staal met minimaal 4 mm dikte. In tanks met een lage laadcapaciteit (tot 1000 m³ inbegrepen) hebben de bodems meestal een vlakke vorm. Voor tanks met een laadvermogen van meer dan 1000 m³ wordt de bodem gemaakt met een helling van of naar het midden met een snelheid van 1: 100. Een ringvormige rand is geïnstalleerd op de bodem van verticale stalen tanks met een laadvermogen van meer dan 1000 m³. De randstaaldikte is vanaf 6 mm en meer, afhankelijk van de dikte van de onderste ring. De afhankelijkheidsverbinding wordt weergegeven in de onderstaande tabel:

De dikte van de onderste ring Minimale dikte van de ringrand
tot 7 mm (tot en met) 6 mm
8 mm - 11 mm (tot en met) 7 mm
12 mm – 16 mm (tot en met) 9 mm
17 mm – 20 mm (tot en met) 12 mm
20 mm – 26 mm (tot en met) 14 mm
26 mm en meer 16 mm

De verticale olietankbodem is vaak uitgerust met stripgootgaten (carter). Ze worden geïnstalleerd in een speciale vangstput en zijn bedoeld voor bodemwater, insluitsels en verschillende afwateringsafvoer. Als de helling van de bodem naar het midden is gemaakt, bevindt het stripgootgat zich in het midden; als de helling vanuit het midden komt (evenals in het geval van een vlakke bodem), bevindt het carter zich naast de muur op een afstand van 600 mm en meer. Er zijn in principe twee soorten spoelgaten: rond en bakvormig.

Verticale stalen tankwand

De tankwand is een stalen strookpaneel, gelast van het plaatwerk in verschillende ringen. De wikkelmethode houdt in dat de muur in de werkplaats wordt vervaardigd in de vorm van een rechthoekig strookpaneel, gelast uit de metalen platen van 1,5 x 6 m. Verticale plaatverbindingen hebben een verspringing, terwijl de longitudinale naden zijn voorbereid voor zaagtandverbinding. Het strippaneel heeft een bepaald volume (overtollig metaal) tot 300 mm, waaruit de getande montagekoppeling wordt gesneden. De plaat-voor-plaat-methode fabricage past metalen platen toe met een breedte tussen 1,8 en 3 m en tot 12 m lang. De verwerking van plaatranden wordt uitgevoerd door mechanische methode (frezen) of plasmasnijden op de programmabesturingsapparatuur. Het rollen van de platen gebeurt op vellenbuigmachines met 3 of 4 rollen.

Wanddiktes

De dikte van de ringen wordt bepaald in de planningsfase om de duurzaamheid van de hele installatie te garanderen. Geschatte dikte van de ringen kan corrosietoeslag zijn.

Diameter van de tank Dikte
16 m (tot en met) 5 mm
16 m – 25 m (tot en met) 6 mm
25 m - 40 m (tot en met) 8 mm
40 m – 65 m (tot en met) 10 mm
65 m en meer 12 mm

Installatie van mangatplaten en pup gewrichten in de tankwand

Voor de installatie van mangatplaten en poppenverbindingen in de schaal van de tank zijn speciale gaten voorzien, die worden afgedwongen door een afdekplaat rond de geïnstalleerde eenheid (in geval van installatie van de eenheden met een buismaat van meer dan 70 mm) . Een toegangsdoorvoerplaat is voorzien in de eerste wandring in alle verticale tanks. Tanks met zwevend dak en tanks met ponton zijn uitgerust met extra mangatplaat om toegang te geven tot het ponton en het dak.

Anker klemmen van de muur

Anker klemmen van de muur bevindt zich in volledige cirkel rond de muur op 3 m afstand van elkaar. Ze worden aan het constructieschema toegevoegd in gevallen waarin de impact van geschatte seismische of windstress het stabiliserende moment overschrijdt.

Dak van de verticale olietank

Wat het type en de grootte van de opslagtank en andere specifieke kenmerken betreft, zijn de daken onderverdeeld in vaste locatie en drijvend type. Vaste daken kunnen worden voorgesteld door frameloze (zelfdragende) of ingelijste daken in conische of sferische vorm. Het dak is gebaseerd op de tankwand met een ringvormige verstijvingsplaat. De dikte van het dak en de dwarsdoorsnede van de frame-elementen zijn ontworpen vanaf 5 mm.

Kegelbedekking (conisch frameloos dak)

Het wordt toegepast voor brandstoftanks met een lage laadcapaciteit (100 m³ - 1000 m³). Dit is een vast dak met een conische vorm. De conische hoek (15 ° - 30 °) zorgt voor het draagvermogen van het dak, dat wordt vergroot door structurele ringen aan de buitenkant toe te voegen. De dakbedekking wordt in de werkplaats vervaardigd door middel van coiling of per-sheet methode. De eerste vereist metalen platen tot een dikte van 7 mm, de tweede methode impliceert het gebruik van metalen platen tot 10 mm. In de regel worden conische frameloze daken naar de bouwplaats gebracht als een ronde plaat met sectorpatrijspoorten. Deze patrijspoort geeft de conische vorm wanneer de randen aan elkaar worden bevestigd tijdens de installatie.

Sferische bekleding (frameloos sferisch dak)

Het wordt toegepast voor op locatie gebouwde opslagtanks met gemiddelde laadcapaciteit (1000 m³ - 5000 m³). Dit is een vast dak met een bolvorm, dat zijn ondersteunende capaciteit biedt. Er zijn geen ondersteunende elementen van het frame. De bolradius is gepland binnen de grenzen van 0,8-1,2 van de tankdiameter. De sferische dekplaten worden in de werkplaats vervaardigd in de vorm van gerolde elementen met dubbele kromming van metalen platen tot 10 mm dik. De gerolde elementen worden aan elkaar gelast met tweezijdige verbindingen op de bouwplaats.

Ingelijst conisch dak

Het wordt toegepast in verticale stalen tanks met gemiddelde laadcapaciteit (1000 m³ - 5000 m³). Dit is een vast dak met een conische vorm. De hellingshoek is gelijk aan 4.76º - 9.46º. Deze daken bestaan uit: (1) centraal paneel; (2) sectorframe; (3) ringvormige frame-elementen; (4) vloerplaten.

Alle bovengenoemde elementen worden in de fabriek geproduceerd. De dekstrookpanelen kunnen worden vervaardigd met behulp van een wikkelmethode. In dit geval worden ze op de grond nabij de bodem uitgevouwen en vervolgens aan de verbindingsframes bevestigd. De decking-strookpanelen kunnen ook worden geproduceerd volgens de methode per vel. Het is ook een gebruikelijke praktijk om de dakpanelen, bestaande uit frame en terraselementen, aan elkaar te bevestigen. In dit geval worden de dakpanelen speciaal verpakt naar de bouwplaats gebracht.

Een dak met conisch frame kan worden geconstrueerd in een explosiepreventieve versie (eenvoudig te verwijderen dak). De dakbedekking is in dit geval niet aan het frame gelast, maar blijft alleen bevestigd aan het bovenste ringelement van de muur. Hierdoor kan het terras van de muur worden gescheurd in geval van nooddrukverhoging in het lichaam van de tank. De tank zelf wordt niet vernietigd en de verbinding van de muur met de bodem blijft veilig.

Bolvormig dak (koepeldak)

Het wordt toegepast in grote opslagtanks met een hoge laadcapaciteit (vanaf 5000 m³, maar niet meer dan 50 m in diameter). Dit is een vast sferisch dak met een radiaal-cirkelvormig framesysteem. De bolradius is gepland binnen de grenzen van 0,8-1,5 van de tankdiameter. Het bolvormige omkaderde dak bestaat uit: (1) centraal paneel; (2) gerolde radiale staven; (3) ringvormige frame-elementen; (4) verstijvingsringen langs de muuromtrek; (5) dekplaten.

Alle bovengenoemde elementen worden in de werkplaats vervaardigd. Ze worden naar de bouwplaats gebracht in de vorm van afgewerkte panelen en afzonderlijke frame- en terraselementen. Het terras wordt voorgesteld door voorbereide metalen platen voor assemblage per plaat, of grote kaarten in de fabriek.

Sferische daken kunnen ook worden gebouwd in een explosie-preventieve versie. De dakbedekking is alleen aan het randelement rond het dak bevestigd. Hierdoor kan het terras van de muur worden gescheurd in geval van nooddrukverhoging in het lichaam van de tank. De tank zelf wordt niet vernietigd en de verbinding van de muur met de bodem blijft veilig.

Drijvende daken van opslagtanks

Ze worden toegepast in on-site brandstoftanks zonder vaste daken. Dit daktype moet worden gebruikt in gebieden met de standaard sneeuwbelasting van niet meer dan 1,5 kPa.

Er zijn twee basistypen drijvende daken in de tankproductie-industrie: (1) drijvend dak met één dek (2) drijvend dak met dubbeldek.

Drijvende daken met één dek zijn bedoeld voor middelgrote tanks (tot 50 m in diameter), geïnstalleerd op de productielocaties met de standaard windsnelheid binnen de limieten van 100 km / u.

Zwevende daken met één dek worden in de fabriek geproduceerd en bestaan uit:

  • Plaatmembraan, geproduceerd door ofwel wikkelen volgens de methode per plaat;
  • Ringemmers, gelegen langs de omtrek.

Dubbeldeks drijvende daken zijn ontworpen voor tanks met een grotere diameter (meer dan 50 m) en voor de gebieden met hogere windbelasting. Het constructieschema maakt het mogelijk de dynamische belasting van het membraan te verminderen. Er zijn twee varianten voor het produceren van een drijvend dak van dit type: (1) het dak is voorzien van radiale en cirkelvormige framebays van het centrale deel, die tijdens de installatie worden gemaakt; (2) radiale emmers worden in de werkplaats gefabriceerd om de montageprocedures te beperken.

Tijdens het installeren van het zwevende dak wordt de helling van het membraan naar het midden verzorgd door het aan te spannen gewicht. Dit maakt het mogelijk om het afvoerwater van het dakoppervlak af te voeren. Een flexibele of zwaaiende waterafvoer is in het midden geïnstalleerd, met een inlaat en een tegendrukklep. Dit constructieschema maakt het mogelijk om water af te tappen en het opkomen van het opgeslagen product op het dakoppervlak te voorkomen.

De luchtspleten tussen de rand van het drijvende dak en de tankwand, tussen de pup gewrichten en geleidingsframes worden lekvrij gemaakt met behulp van randafdichtingen. Materiaal voor hun productie moet worden gekozen wat betreft de chemische samenstelling en de temperatuur van het opgeslagen product, levensduur, gasmassadichtheid en andere specifieke factoren

Trappen, platforms en doorgangen voor op locatie gebouwde opslagtanks

Trappen

In een brandstoftank op het terrein kunnen drie soorten trappen worden gebruikt: trapladders voor tanks met lage laadcapaciteit (tot 500 m³), schachttrappen en ronde trappen.

Schachttrappen worden op een afzonderlijke bodemplaat geïnstalleerd. Voor tanks geproduceerd volgens de coiling-methode dient deze trap als een technologisch frame (spoel) waarop de gelaste wandstrookpanelen, bodem- en dakdekplaten worden gerold. Dit helpt om de kosten van de eenheid te verlagen, omdat er geen technologisch kader nodig is, wat een vervangbare verpakking is.

De trap van het cirkelvormige type wordt alleen aan de tankwand bevestigd, de onderste vlucht begint op 250 mm hoger het grondniveau. Dit constructieschema wordt als handiger beschouwd voor service van tankapparatuur.

De minimale breedte van verticale tankstrappen is 700 mm. De helling met het horizontale oppervlak is niet meer dan 50 ° en ze moeten zo worden geïnstalleerd dat ze de enkelpuntsbelasting van 4,5 kN kunnen dragen. Als de hoogte van de trap meer dan 9 m is, omvat het ontwerpproject middelpuntplaten op een afstand van niet meer dan 6 m van elkaar.

De treden zijn gemaakt van geponst, rooster of geribbeld metaal van minimaal 200 breed, niet meer dan 250 mm hoog en met een hellingsgraad van 2 ° tot 5 ° naar de achterkant. De leuningen zijn zo gemaakt dat ze de horizontale belasting van 0,9 kN op het bovenste punt kunnen dragen en de treden 1 m hoger zijn.

Platforms, doorgangen en schermen

Schermen wordt geïnstalleerd op verticale tanks met een vast dak rond de omtrek. Ze bevinden zich aan de buitenkant van de servicedekken op het tankdak. Schermen is ontworpen om een belasting van 0,9 kN in elke richting op elk punt te weerstaan.

Brandstoftanks op het terrein hebben ook doorgangen en serviceplatforms. Ze worden ondersteund door leuningen op 1,25 m hoogte. Platforms en doorgangen hebben een enkelpuntsbelasting van 4,5 kN (voor platformafmetingen 100 mm x 100 mm).