Terminal voor vloeibare bulk ontwerpproject heeft een bijgevoegde hoofdlay-out die de locatie van de faciliteiten op de site toont. De hoofdlay-out is samengesteld met betrekking tot lokaal reliëf, geologische structuur of het gekozen gebied en klimatologische kenmerken. Tijdens ontwerpprojecten werken de classificatie van aardolieproducten samen met brandwerende omstandigheden, infrastructuur van de faciliteit en vele andere factoren. In dit stadium of project wordt het ontwerpen van topografische basis voornamelijk gebruikt, dat is een locatieplan met spoorlijnen, snelwegen en communicatie, externe watervoorziening en energievoorzieningssystemen. Het plattegrond bevat windpatronen en coördinatenroosters. Dit plan helpt het oliedepot te verbinden met alle transportroutes en netwerken van het grondgebied. Doodlopende sporen moeten met de juiste radius en hellingsgraad worden gemaakt en op de meest geschikte plaatsen met hoofdbanen worden verbonden.
Wanneer de netwerken zijn verbonden, bevinden structuren zich in de zeven zones. De operationele zone bevindt zich meestal dicht bij de ingang voor snelle toegang. Omdat de opslagzone als de gevaarlijkste wordt beschouwd, bevindt deze zich het verst en gescheiden met beperkte toegang. De zone met hulpfaciliteiten wordt ook als gevaarlijk beschouwd vanwege het gebruik van vuur, dus deze is ook gescheiden. De zone met rioolvoorzieningen moet in een matige opluchting worden geplaatst om extra neerslag en industrieel afvalwater in een olievat te dumpen. Pijpleidingen en technologische netwerken zijn gepland in de maximale nabijheid van voorzieningen. Voorzieningen in de zones voor vloeibare bulkterminals bevinden zich volgens kardinale en windrichting. Dit betekent dat gevaarlijke locaties (zoals ketelhuizen) opzij worden geplaatst, zodat de wind de vonken wegblaast van industriële zones, tankbatterijen en barrelstations.
Na de horizontale planning van het territorium bevinden voorzieningen zich op het plan. Ze krijgen coördinaten van een van de hoeken en hun afmetingen zijn gemarkeerd. Verticale planning van het oliedepotgebied moet aan de volgende vereisten voldoen:
- Er moet een zwaartekrachtstroom worden verstrekt voor het laden van spoorwegwagons.
- Pijpleidingen op het gebied van het brandstofdepot mogen geen bochten hebben.
- Er moeten voorwaarden worden gesteld voor het goed zuigen van de pompgroep.
Wanneer de hoofdlay-out gereed is, begint het ontwerpen van het leidingsysteem van het brandstofdepot, dat later zal worden gebruikt als grond voor de hydraulische berekeningen van de pijpleiding.
De volgende fase van het ontwerpen van olieterminals is het technologische systeem uitwerken. Dit is een schema van een oliepijplijnnetwerk. Om dit schema samen te stellen, is het belangrijk om de bestelling en de hoeveelheid acceptatie- en leveringshandelingen te kennen, evenals de lijst met opgeslagen producten. De noodzaak van doorvoer van olieproducten tussen tanks binnen de olieterminal wordt ook in overweging genomen.
Vervolgens wordt het technologische schema opgenomen in de hoofdlay-out om het technologische plan te vormen. Op dit plan worden afzonderlijke uitlijningsbladen samengesteld, waar grondlijnen en pijplijnlocatie worden gemarkeerd. Pompgroepen en putten, grondhoogte en uitlijningspunten worden ook getoond in de platen. Uitlijningspunten worden ook gemarkeerd door benchmarks om de 100 meter en door palen om de kilometer. De berekende pijplijnpitch wordt gehandhaafd in de vooraf ingestelde parameter.
De platen vormen de basis voor de hoeveelheid grondwerkberekening, samen met de berekening van olieproductresiduen in de tank. Het is ook mogelijk om uit te zoeken of er zakken zijn die de doorgang van het olieproduct langs de pijpen blokkeren.
Brandveiligheid en ecologische bescherming spelen een belangrijke rol in het ontwerpproject voor olieterminals. Voor deze doeleinden worden klimatologische omstandigheden beschouwd, samen met de locatie van de terminal voor vloeibare bulkgoederen in relatie tot de nabijheid van de stad en waterbronnen. Afhankelijk van het windpatroon bevinden het woonkwartier en de productiefaciliteiten van de terminal voor vloeibare bulkgoed zich tegen de wind in om brandgevaar te voorkomen. Olieterminal ontwerpproject is gemaakt in overeenstemming met alle ecologische eisen. De uitstoot van verontreinigende stoffen wordt berekend op basis van de hoeveelheid en het type opgeslagen olieproducten, evenals andere factoren. Op basis van deze gegevens worden vergunningen verkregen met betrekking tot de emissiestatus.